Титан терору? Доісторичний удав заковтував алігатора

Джейн О'Браян, BBC News, Washington

Titanoboa був найбільшим хижаком на планеті і міг запросто проковтнути алігатора

Американські вчені встановили, що мільйони років тому на Землі жив велетенський удав. Це відкриття дозволяє не тільки більше дізнатися про минуле, але, можливо, і зазирнути в майбутнє.

Близько 58 млн років тому із болотяних південноамериканських джунглів виповзла змія неймовірних розмірів. Ця потвора могла на будь-кого нагнати жаху.

Рептилія важила понад тонну, а її довжина становила 14 метрів. Вона могла проковтнути цілого крокодила і не те, що не подавитися, а навіть не залишити сліду. Однак ще кілька років тому вчені навіть не підозрювали про існування цієї доісторичної істоти.

"Навіть у найсміливіших мріях не можна було уявити, що ми знайдемо 14-метрового удава. Найбільша з сучасних змій вдвічі менша за розміром", - говорить Карлос Харамільо зі Смітсонівського інституту тропічних досліджень і один з авторів відкриття.
"Світ втрачених рептилій"

Змію, що отримала латинську назву Titanoboa cerrejonensis (колосальний боа із Серрехона), називають далеким родичем анаконди і сучасного удава. Вона не була отруйною, а вбивала своїх жертв величезною силою стискання: понад 180 кг на 6,4 кв. см. Приблизно таке навантаження отримала б людина, якби потрапила під вантаж вагою, як півтора Бруклінських моста.

Закам'янілі рештки велетенської змії було знайдено на розкопках у відкритій вугільній шахті в місцевості Серрехон у Колумбії. У 2002 році вчені виявили на цьому місці скам'янілості тропічних джунглів епохи палеоцену - можливо, навіть найпершого такого лісу на планеті.

Крім скам'янілих рослин, було знайдено безліч рептилій, розмір яких вражав уяву.

"Ми виявили загублений світ гігантських рептилій: черепах завбільшки з кухонний стіл і найбільших крокодилів в історії досліджень викопних решток", - розповідає Джонатан Блох, експерт з еволюції хребетних тварин в Університеті Флориди.

Однак, щоби скласти повне уявлення про те, як виглядала доісторична змія, чим вона харчувалася і як вона співвідноситься з сучасним тваринним світом, ученим було потрібно знайти рештки черепа рептилії. Минулого року на пошуки черепа Titanoboa до Колумбії відрядили групу дослідників, яка, втім, мало сподівалася на успіх. Справа в тому, що кістки зміїного черепа дуже крихкі, і до наших днів збереглося дуже мало викопних черепів.

"На відміну від черепів людей, кістки в черепі змії не скріплені разом. Вони пов'язані тканинами", - говорить Джейсон Хед, серпентолог з університету американського штату Небраска.

На подив членів групи, їм вдалося виявити останки трьох черепів, за допомогою яких вони вперше змогли повністю відтворити гігантську рептилію.

Таким чином, вчені зуміли краще дізнатися про те, як жили і як виглядали Titanoboa. Зараз в Смітсонівському музеї природничої історії в США виставлений муляж змії в натуральну величину, а в 2013 році експонат відправлять у турне по Америці.

Виявлення нового різновиду величезної викопної змії допомагає вченим не тільки дізнатися про прадавній тваринний світ, а й багато дізнатися про історію земного клімату. А це означає, що скам'янілості можуть розповісти нам про наслідки нинішнього глобального потепління.

Змії не можуть регулювати температуру свого тіла і залежать від зовнішнього тепла, щоб вижити.

"Ми вважаємо, що Titanoboa стала настільки великою, бо після того, як 60 млн років тому вимерли динозаври, на екваторі було набагато спекотніше, ніж у наші дні. Ми вважаємо, що саме тому рептилії виросли до дуже великих розмірів", - каже Джонатан Блох.

Блох зазначає, що здатність тварин виживати в умовах високих температур може знову стати в пригоді у випадку, якщо збудуться прогнози кліматологів щодо глобального потепління.

"Біологія напрочуд легко адаптується. Зміни клімату і зміни континентів є для еволюції своєрідним паливом. Але те, що відбувається дуже швидко, може призвести до таких змін, які навряд чи можна оцінити позитивно", - вважає Блох.

В період існування серрехонських тропічних лісів рівень вуглекислого газу в атмосфері був вищий за нинішній на 50%.

"Серрехонські скам'янілості дали нам важливий урок: ми дізналися, що тропічні рослини і екосистеми загалом можуть пристосуватися до високих температур і високого рівня вуглекислого газу. А це - ще одна серйозна проблема, з якою пов'язують нинішню тенденцію глобального потепління", - говорить Карлос Харамільо.

"Можливо, рослини і тварини тропіків вже мають генетичну здатність давати собі раду з глобальним потеплінням", - припускає дослідник.

Чи означає це, що гігантська змія Titanoboa може повернутися?

"При підвищенні температури виникає ймовірність того, що вони повернуться, - говорить Харамільо. - Для появи нового виду тварин потрібно геологічний час близько мільйона років. Але вони можуть повернутися!"

Баннер
ХТО ХОЧЕ КУПИТИ ОШАТНУ ОСЕЛЮ?
У селі Іванків Андрушівського району, що на Житомирщині продається гарна дерев'яна хата з двох кімнат, кухні та просторою верандою. Поряд великий гараж, де можна розмістити навіть трактора чи велике авто. Є добротний погріб. У дворі розміщена глибока свердловина на воду. Поруч з будинком проходить газова труба. Також неподалік чудове водоймище, де влітку можна вдосталь покупатися, половити рибу. Та й відстань звідси до Житомира порівняно невелика - трохи більше 20 км. Так що кращої дачі не знайти. Або ж оселі для постійного проживання.

Довідки за тел. (067) 939-12-01, (0412) 55-09-80